top of page

Jak s dětmi probrat téma peněz?


Chcete si s dětmi promluvit o hodnotách a funkci peněz? Když dáte do ruky dítěti peníze, možná budete překvapeni, že s nimi nenakládá podle vašich představ. Možná vše utratí za nějakou blbost a možná je všechny daruje kamarádovi. To, že mělo dítě peníze pro případ, že si bude potřebovat koupit pití nebo svačinku, neznamená, že je utratí za pití či svačinku.


Jak správně začít mluvit s dětmi o penězích, abyste zároveň spojili příjemné s užitečným? Suché rady typu: "Kupuj jen užitečné věci a nech si něco taky na příště!" se nemusí setkat s úspěchem.


I my jsme před půl rokem začali řešit téma peněz, protože se mi nelíbilo, jak dcerka s penězi nakládá. Přemýšlela jsem, jak téma uchopit a nápad na sebe nenechal dlouho čekat. V jedné knize jsem četla o tom, jak nápady žijí vlastním životem v nehmotném světě, který je tu hned vedle toho našeho. Občas nějaký z nápadů připluje k člověku a ten se stane prostředníkem realizace toho nápadu. Nápad zří světlo světa a objeví se ve své "hmotné" podobě díky člověku, kterému se dostal do mysli.


A přesně takto se jednou ráno objevil nápad na pohádky v mé mysli. Pohádky, které nám pomohou s tématem peněz, mě přímo nadchly už jen tím, že jsem hned první den vymyslela první pohádku a darovala jsem ji večer dětem. Společné čtení příběhu o Jezerní víle bylo nejen příjemné, ale zároveň jsme se dostali k otázkám, co hlavní hrdina udělal dobře a jak mu pomohlo polepšení. Následující dny jsem vymýšlela nové a nové příběhy a s napětím čekala na reakci dětí. Ty se na pohádky více než těšily a příběhy doslova hltaly.


Poté jsem se vrhla na ilustrace, protože ty k pohádkám jednoduše patří. Malujeme s dětmi často a naše malovací odpoledne nám přinesla řadu pěkných obrázků a navíc jsme se tématu peněz věnovali poměrně do hloubky.



Máte i vy rádi pohádky? Čítávala vám maminka před spaním na dobrou noc z nějaké knížky? A co nyní? Čtete pohádky nebo se díváte na televizi?


Čtení podporuje fantazii a představivost, rozvíjí intelekt a kdo čte patří mezi skupinu intelektuálů už jen proto, že čte.


A jak to mají děti? Pokud se jim věnujete, hrajete si společně, sportujete, tvoříte, malujete, modelujete a čtete, pak mají úžasný náskok před těmi, co jen sedí u televizí a počítačů.


Jakými dalšími aktivitami můžete podpořit snahu naučit dítě hospodařit?


Nám se osvědčila také hra na obchod - nakreslené lístečky jako bankovky nebo použití skutečných bankovek pomohou naučit hodnoty. Dítě pak snadno pozná jednotlivé bankovky a mince.


Stolní hra Zahrada - jedná se o kolektivní hru, kdy se všichni hráči snaží zachránit zahradu, ve které bydlí a vydělávají peníze na pomyslných brigádách. Tato hra je skvělá i tím, že všichni táhnou za jeden provaz a vyhnete se případným výstupům při nezvládání prohry, jak tomu je u her, kde hráči mezi sebou soutěží.

Doplňování příběhů a jejich obměny - hrdinové se mohli zachovat jinak, přetvořte pohádku s dítětem tak, jak se vám zrovna zalíbí a uvidíte, jakou zábavu tyto obměny přinesou. U nás tento typ povídání nastolila pohádka O žluté, zelené a modré Karkulce, která se dokázala s vlkem poprat. Děti rády fantazírují a užijete si takovýmto způsobem spoustu legrace. Podobně jako o Zelené Karkulce, která se naučila dobře bojovat s vlkem, najdete v Pracovním sešitě tipy na pokračování a obměny jednotlivých pohádek Skřítka Penízka.



Jsem ráda, že se nám společně povedlo najít cestu k řešení bezhlavého utrácení našeho prvňáčka. Cílem pohádek je uvědomění si hodnoty peněz. Psala jsem příběhy tak, aby je pochopilo už pětileté dítě. U každé pohádky jsou doplňující otázky, které rodiče s dítětem mohou dále rozvíjet v diskusi.


Vysvětlování, zakazování a přikazování u nás příliš nefunguje, pohádky nám pomohly najít prostor pro povídání si o penězích příjemnou cestou. Možná by fungovalo i to, když bych křičela, vyhrožovala a vyčítala, a následně peníze Ladušce sebrala, chtěla jsem však řešit situaci mírným způsobem.




Úvodní pohádka je o Skřítkovi Penízkovi a pojednává o době, kdy ještě místo peněz fungoval jen výměnný obchod. Následují tři pohádky o Andulce, která prožívá dobrodružství díky nové kamarádce „Stovce“.


Pohádka „Jezerní víla“ poukazuje na špatné a dobré chování, kdy hlavní hrdina změní své uvažování, aby získal lásku krásné dívky Rozárky.

Pohádka o „Třech sestrách“ nastiňuje téma vdavků pro peníze a mylné představy mladých dívek, které si myslí, že je zachrání bohatý ženich. U pohádky „Diamantová jeskyně“ se náš Tomík pěkně bál, měl zatajený dech a během čtení jsem zvažovala, zda pohádku vůbec dočítat v jejím původním znění, pak jsme to ale zvládli přečíst, protože konec dobrý = všechno dobré.



„Obr a žabák“ je o světě žabiček a jejich podobných starostech těm lidským. Tuto pohádku jsem sepsala jako vzpomínku na mého dědu, který mi v dětství vyprávěl smyšlené pohádky o žábách a já jeho slova přímo hltala. Jejich vynálezy, nápady a historky mi doslova učarovaly. Škoda, že děda svá vyprávění nesepsal, je tomu již více než dvacet let, co mi pohádky o žábách vyprávěl a já si toho z jeho vyprávění příliš nezapamatovala. Možná jsem po něm zdědila něco z bujné fantazie a zařadila pohádku s tématem žabího světa i do těcho vyprávění.

Davídek a Kateřinka je pohádka o nezbedných dvojčatech, která si ničeho nevážila. Napravila je však jedna zlá čarodějnice, která pro svůj lektvar potřebovala ty nejzlobivější děti, co lžou a kradou.

Poslední pohádkou je příběh o Lesanovi, který se z malého chudého kluka vypracoval na spravedlivého rytíře s přehledem o správném hospodaření s penězi.


Možná i vás napadá nyní nějaká situace spojená s penězi, která by byla vhodná pro učení dětí.


Co by podle vás měly děti o penězích vědět? Elektronická knížka společně s bonusy v podobě pracovního sešitu, omalovánek a zvukových nahrávek vám pomohou se zpracováním tématu peněz hravým způsobem a tak nějak přirozeně.


Naučte děti hospodařit s drobáky a ony v dospělosti hravě zvládnou dobře hospodařit s vlastním výdělkem.


Zaujalo vás téma pohádek? Podívejte se na podrobnosti ZDE.

Tak jako mě zajímaly první reakce vlastních dětí, jsem se zatajeným dechem četla reference dospělých, kteří byli mezi prvními čtenáři těchto pohádek.

Mezi prvními čtenáři byla paní Dana Kratochvílová (www.danakratochvilova.cz), které jsem se zeptala na pár otázek:

Dano, ty sis je přečetla tyto pohádky možná spíš "náhodou", co jsi od nich očekávala?

Myslela jsem si, že to budou spíš klasické pohádky s lehkým ponaučením.


Splnily pohádky tvé očekávání?

Splnily? Ne, hodně předčily. Velmi dobře se čtou. I když to tak na první pohled nevypadá, nesou ponaučení od začátku příběhu až do konce.


Dano, jaká jedna věc ti v nich nejvíce líbila?

Nejvíce mě zaujala pohádka Jezerní víla. Každý by si měl uvědomit, že přenášet vinu na ostatní je sice snadné, ale začít musí vždy u sebe. Neodpustím si i druhou věc - skvěle zpravované „pracovní listy“.


Jaký přínos spatřuješ v pojetí pohádek s tak trochu finančním podtextem?

V dnešní době je velká spousta „finančně negramotných“ mladých lidí. Bohužel poměrná velká část dospělých stále žije své staré „naprogramované“ vzorce a opakuje chyby. Věřím, že díky těmto pohádkám si i mnoho rodičů uvědomí, kde dělají chybu a své děti povedou správně.


Komu bys je doporučila?

Pohádky bych doporučila každému, kdo má menší dítě. A nejlépe zavést jako povinnou četbu na 1. stupni základních škol (třeba se i rodiče a učitelé něco přiučí).


Spojte i vy příjemné s užitečným díky elektronické knize Pohádky skřítka Penízka. Mám pro vás dárek v podobě jedné pohádky ZDARMA, kterou vám prostřednictvím automatu pošlu na e-mail, stačí vyplnit e-mailovou adresu, kam pohádku o Jezerní víle poslat.




Sdílejte článek na Facebooku
Kategorie
Příspěvky na blogu
bottom of page